Ну, кожен з нас може тут щось сказати в тему і до теми. А що кажуть підручники? Ну так, підручники з державного управління, є така наука.
От, будь ласка, посилання на один, другий. А є ще Політична абетка, хоч ця книжка більше схожа на маленьку енциклопедію і нас там буде цікавити розділ третій (стор. 50).
А хто полінується піти і прочитати джерела у повному складі, тому ми тут надамо звідти невеличкі, але цікаві фрагменти.
От, будь ласка, посилання на один, другий. А є ще Політична абетка, хоч ця книжка більше схожа на маленьку енциклопедію і нас там буде цікавити розділ третій (стор. 50).
А хто полінується піти і прочитати джерела у повному складі, тому ми тут надамо звідти невеличкі, але цікаві фрагменти.
§ 2. Організація роботи депутатів місцевих рад
Закон України «Про статус
депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року визначає депутата як
представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу
та рівноправного члена місцевої ради. Він наділяється всією повнотою прав,
необхідних для забезпечення його реальної участі в діяльності ради та її
органів.
Для ефективного
здійснення своїх повноважень депутат місцевої ради має право:
- обирати і бути обраним до органів ради, пропонувати питання для розгляду радою та її органами;
- вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, вносити проекти рішень та поправки до них;
- висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються радою;
- порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському голові, розпуск органів, утворених радою, звільнення посадових осіб місцевого самоврядування;
- брати участь у дебатах, звертатися із запитами, ставити запитання доповідачам, співдоповідачам, головуючому на засіданні;
- вносити пропозиції про заслуховування на пленарному засіданні ради звіту чи інформації будь-якого органу або посадової особи, підзвітних чи підконтрольних раді, порушувати питання про необхідність перевірки роботи підзвітних та підконтрольних раді органів, підприємств, установ, організацій;
- оголошувати на засіданнях ради та її органів тексти звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об'єднань, якщо вони мають суспільне значення;
- об'єднуватися з іншими депутатами в депутатські групи, фракції.
- обирати і бути обраним до органів ради, пропонувати питання для розгляду радою та її органами;
- вносити пропозиції і зауваження до порядку денного засідань ради та її органів, вносити проекти рішень та поправки до них;
- висловлюватися щодо персонального складу утворюваних радою органів і кандидатур посадових осіб, які обираються, призначаються або затверджуються радою;
- порушувати питання про недовіру сільському, селищному, міському голові, розпуск органів, утворених радою, звільнення посадових осіб місцевого самоврядування;
- брати участь у дебатах, звертатися із запитами, ставити запитання доповідачам, співдоповідачам, головуючому на засіданні;
- вносити пропозиції про заслуховування на пленарному засіданні ради звіту чи інформації будь-якого органу або посадової особи, підзвітних чи підконтрольних раді, порушувати питання про необхідність перевірки роботи підзвітних та підконтрольних раді органів, підприємств, установ, організацій;
- оголошувати на засіданнях ради та її органів тексти звернень, заяв, пропозицій громадян або їх об'єднань, якщо вони мають суспільне значення;
- об'єднуватися з іншими депутатами в депутатські групи, фракції.
Депутат місцевої ради має
право ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та
її органів, до складу яких він входить. Депутат, який не входить до складу
відповідного органу ради, може брати участь у його роботі з правом дорадчого голосу.
До обов'язків депутата
місцевої ради в раді та її органах належить додержання Конституції та законів
України, актів Президента, Кабінету Міністрів, регламенту ради, інших
нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її
органів. Депутат місцевої ради, крім секретаря ради, голови районної в місті,
районної, обласної ради та їх заступників, повинен входити до складу однієї з
постійних комісій. Відповідно участь у роботі ради, постійних комісій та інших
її органів, до складу яких він входить, та сприяння виконанню їх рішень є його
обов'язком. Депутат зобов'язаний бути присутнім на пленарних засіданнях ради
та її органів, до складу яких він входить. У разі неможливості бути присутнім
на засіданні він повинен повідомити про це особу, яка очолює відповідний орган.
Крім того, депутат зобов'язаний виконувати доручення ради, її органів,
сільського, селищного, міського голови чи голови ради, інформувати їх про
виконання доручень.
Здійснюючи свої
повноваження, він має дотримуватися правил депутатської етики, які полягають у тому, що:
- депутат повинен керуватися загальнодержавними інтересами, інтересами громади чи виборців свого округу;
- не використовувати депутатський мандат в особистих інтересах чи в корисливих цілях;
- не принижувати честі й гідності виборців, інших депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
- не приймати гонорарів, подарунків, не отримувати винагород за дії, пов'язані зі здійсненням депутатських повноважень.
- депутат повинен керуватися загальнодержавними інтересами, інтересами громади чи виборців свого округу;
- не використовувати депутатський мандат в особистих інтересах чи в корисливих цілях;
- не принижувати честі й гідності виборців, інших депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
- не приймати гонорарів, подарунків, не отримувати винагород за дії, пов'язані зі здійсненням депутатських повноважень.
Основними формами
діяльності депутатів у місцевій раді є участь у її пленарних засіданнях, робота
в постійних і контрольних комісіях, підкомісіях, робочих групах, виконання
доручень ради та її органів. Робота депутатів у раді здійснюється за планом,
який затверджується щороку на пленарному засіданні ради. У плані може бути
передбачена участь депутатів у сесіях, засіданнях постійних комісій, в
апаратних нарадах, громадських слуханнях, у підготовці пропозицій щодо
вдосконалення діючого законодавства, в проведенні масових заходів, що відбуваються
на території громади.
§5. Організація роботи постійних комісій місцевих рад
Постійні комісії місцевих
рад є колегіальними органами ради, на які покладається реалізація трьох
основних напрямків діяльності:
- номінаційної;
- контрольної функції;
- та функції попереднього опрацювання питань, що виносяться на розгляд сесії.
Постійні комісії є підзвітними раді та відповідальними перед нею. Вони обираються радою на першій сесії нового скликання на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Про утворення постійних комісій, обрання їх голів та персонального складу рада приймає рішення. Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою.
- номінаційної;
- контрольної функції;
- та функції попереднього опрацювання питань, що виносяться на розгляд сесії.
Постійні комісії є підзвітними раді та відповідальними перед нею. Вони обираються радою на першій сесії нового скликання на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Про утворення постійних комісій, обрання їх голів та персонального складу рада приймає рішення. Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою.
За загальним правилом,
депутати працюють у постійних комісіях на громадських засадах. Виняток зроблено
лише для голів постійних комісій обласних рад з питань бюджету, які можуть
працювати в раді на постійній основі за її рішенням. Всі члени комісії користуються
рівними правами.
В межах номінаційної
функції постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які
пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною
радою, готують висновки з цих питань.
Контрольна функція постійних
комісій насамперед виявляється у тому, що вони за дорученням ради, голови,
заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря
сільської, селищної, міської ради або за власною ініціативою вивчають
діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету сільської,
селищної, міської, районної у місті ради органів, а також з питань, віднесених
до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та
організацій, їх філій і відділень незалежно від форм власності та їх посадових
осіб.
За результатами перевірки вони подають рекомендації на розгляд керівників підконтрольних органів, а в необхідних випадках – на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради. Крім того, постійні комісії ради здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.
За результатами перевірки вони подають рекомендації на розгляд керівників підконтрольних органів, а в необхідних випадках – на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради. Крім того, постійні комісії ради здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.
Однак основною функцією
постійних комісій є вивчення, попередній розгляд і підготовка питань, які
належать до відання ради. Постійні комісії за дорученням ради або за власною
ініціативою:
- попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету;
- вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради;
- розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
- попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету;
- вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради;
- розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Постійні комісії у
питаннях, які належать до їх відання, та в порядку, визначеному законом, мають
право отримувати від керівників органів, підприємств, установ, організацій та
їх філіалів і відділень необхідні матеріали і документи.
За розпорядженням відповідного
місцевого голови кожній постійній комісії для проведення засідань надається
приміщення, створюються необхідні умови для її діяльності.
Організація роботи
постійної комісії ради покладається на голову комісії. Голова комісії:
- скликає і веде засідання комісії,
- дає доручення членам комісії,
- представляє комісію у відносинах з іншими органами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами,
- організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії.
У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії.
- скликає і веде засідання комісії,
- дає доручення членам комісії,
- представляє комісію у відносинах з іншими органами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами,
- організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії.
У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії.
Основною організаційною
формою діяльності постійних комісій місцевих рад є засідання, які скликаються в
міру необхідності і є правомочними, якщо в них бере участь не менш як 1/2 від
загального складу комісії. Засідання комісії, як правило, відкрито, але за
своїм рішенням комісія має право провести закрите засідання. Засідання
постійних комісій протоколюються, а протоколи підписуються головою і секретарем
комісії.
За результатами вивчення
і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які
приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються
головою комісії, а в разі його відсутності – заступником голови або секретарем
комісії. Член комісії, не згодний з її рішенням, має право викласти свою точку
зору на сесії ради в порядку виступу або повідомити про неї в письмовій формі
головуючого на засіданні ради.
Рекомендації постійних
комісій підлягають обов’язковому розгляду органами, підприємствами, установами,
організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані. Про результати
розгляду і вжиті заходи має бути повідомлено комісіям у встановлений ними
строк.
Висновки, рекомендації та
протоколи засідань комісії зберігаються протягом усього строку діяльності ради
відповідного скликання, а після обрання ради нового скликання – передаються до
архіву. Діловодство комісії забезпечує її голова та секретар.
Постійна комісія для
вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі
комісії і робочі групи з залученням представників громадськості, вчених і
спеціалістів.
Питання, які належать до
відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за
дорученням ради, її голови, заступника голови районної у місті, районної,
обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради розглядатися
постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними
комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних
постійних комісій.
Немає коментарів:
Дописати коментар